Predpovede fotografických trendov vo fotografii pre rok 2025
Fotografia sa neustále vyvíja, pričom rok 2025 prinesie množstvo inovácií a zmien. Nie však zo strany výrobcov fotoaparátov, ale skôr na strane fotografov a ich zákazníkov. Deväť trendov, ktoré podľa mňa pravdepodobne ovplyvnia fotografov a vizuálnych tvorcov v nadchádzajúcom roku:
AI ako buzzword, ale s limitovaným využitím
Umelá inteligencia (AI) je buzzword, ktorý bude naďalej dominovať diskusiám o budúcnosti fotografie. Zatiaľ čo AI dokáže výrazne zlepšiť efektivitu, jej využitie v profesionálnej fotografii má limity. Nástroje ako content-aware fill, remove tool, či retušovanie postavené na deep learningu budu šetriť hodiný manuálnej práce. AI budeme aj nadalej používať so všetkymi jej limitmi primárne na generovanie storyboardov, upravu textov či prvé AI text-to-speech. Zatial však budeme musieť akceptovať jej limity. Dobre pre nás.


Autenticita ako základ
Prirodzenosť bude odpoveďou na AI. Klienti budú očakávať minimálnu postprodukciu a realisticky pôsobiace zábery. Fotenie u klientov, dôraz na skryté umelé svietenie a výsledok, ktorý vyzerá absolútne prirodzene. Resp naopak budú chcieť priznať, že sa to reálne fotografovalo. Kým menšie značky budú chcieť šetriť a preferovať tvorbu cez AI, veľkí hráči pôjdu opačne – budú chcieť komunikovať autenticitu, transparentnosť a dôveryhodnosť. Pozrime sa iba na Zaru, ktorá nafotila kampaň no výťahu, či biznis fotky, kde sa úmyselné priznávajú časti fotografického štúdia.
Návrat k analógovej estetike
Trendy z Kórey nás zasiahnú ešte viac a nasmerujú nás k úplnému retru v štýle 70. a 80. rokov. Po rokoch blesku na priamo a úmyselnej pohyboej nestrosti ideme o krok dalej. Tento trend sa ešte viac rozvinie, pričom sa vrátime k analógovému zrnu, nedokonalostiam a autentickosti. Pripravte sa na éru filmov a tlaku na nedokonalosť. A, samozrejme, na sépiové filtre, ktoré úplne vytlačia extrémny colograding.

Hyperrealizmus a imerzívne zážitky
Vďaka AI, CGI a 3D technológiám budú high-end značky experimentovať s hyperrealistickými vizuálmi v kombinácii so starými technológiami fotenia. Kampane budú svietené s ohľadom na následné vloženie digitálneho pozadia či produktov, pričom výsledné obrazy budú neuveriteľne detailné a vizuálne pútavé. Tento trend však zostane doménou top segmentov trhu s veľkými rozpočtami aby rozpočty ušetrili. Takže žiadne cestovanie na lokácie. Všetko sa vytvorí v štúdiu s digitálnou stenou. Predstav si kampaň nafotenú na filmový fotoaparát ako za čias tvojho deda – no s pozadím, ktoré sa bude meniť na LED obrazovke počas niekoľkých minút a s detailmi, aké by žiaden fotoaparát nikdy nezachytil.

AI-surrealizmus: Mačko-pes budúcnosti
AI bude aj naďalej veľkým lákadlom pre fotografov ako aj klinetov, ktorí budú skúšať generovať uletené grafiky, vkladať produkty do rôznych pozadi, či generovať celé vizuály. Avšak, často to skončí pri preplácaných vizuáloch, kde sa AI pokúsi nahradiť kreativitu fotografa. Tento trend priláka pozornosť, no väčšina takýchto „mačkopsích“ výtvorov neprežije viac ako tri sekundy. Zopár umelcov však môže preraziť, ak AI využijú ako doplnok svojej kreativity, nie ako jej náhradu.
Personalizované mikro-dokumenty
Osobné príbehy v podobe mikro-dokumentov sú čoraz populárnejšie. Najme fyzický klienti požadujú mix starých videí, fotografií a nových talking heads alebo voiceoverov. Či dokonca až AI texto-to-speech. Tento trend sa naplno prejavil aj pri svadobných pozvánkach či rodinných príbehoch, kde sa nostalgia kombinuje s moderným rozprávačstvom. Môžeme teda čakať, že za chvíľu tak budeme mať aj prvé firemné komunikácie.

Byť offline znamená neexistovať
Prítomnosť na všetkých relevantných online platformách bude nevyhnutnosťou. Možno aj na tých nerelevantných. Však genZ je podobný buzz word ako AI. Sociálne siete, webové stránky a trendy formáty ako Reels alebo YouTube Shorts sa stanú hlavnými miestami na získanie pozornosti klientov. Fotografovia, ktorí nebudú aktívni online, riskujú stratu viditeľnosti. Jednoducho, ak chceš zarábať, musíš byť aj influencer. A nezabudni na titulky.
Škrty a efektivita
S ekonomickými tlakmi, štátnymi konsolidáciami a inými výmyslami prídu škrty v rozpočtoch. Čo všetci pocítime v penaženkách. Ešte viac ako na konci minulého roku. Firmy ale aj ľudia budú hľadať riešenia, ktoré spájajú kvalitu a efektivitu za ich financie. Niektorí preto, že musia, a iní preto, že šéf povedal. Nech je to už akokoľvek, pripavme sa na častú otázku “zľavička by sa nedala?”

Multitalent ako nový štandard
Klienti už nehľadajú iba fotografov alebo kameramanov, ale všestranných tvorcov. Od fotografov sa očakáva, že zvládnu aj krátke videozábery a kameramani by mali vedieť dodať zopár kvalitných fotografií. Zároveň sa čoraz častejšie predpokladá, že fotograf má aspoň základy social media manažmentu – od jednoduchých úprav v Cance až po nastavenie kampaní na sociálnych sieťach. Schopnosť ponúknuť viac služieb sa už nestáva nevyhnutnosťou, ale štandardom. Takže ak si sa ešte neprihlásil na Digitálnu Univerzitu, nekúpil si si tento mesiac aspoň 2 nové kurzy, tak najvyšší čas sa pohnúť